Aanbiedingen verantwoord vlees en vleesvervangers daalt naar acht procent

Standaard afbeelding

Amsterdam, 4 februari 2011

Onderzoek van Varkens in Nood heeft uitgewezen dat de aanbiedingen van verantwoord vlees en vleesvervangers afgelopen periode is gedaald van 10% naar 8%. Steeds meer aanbiedingen betreft dus gangbaar vlees uit de vee-industrie. Varkens in Nood vindt stunten met vlees per definitie onverantwoord. De prijs van vlees moet omhoog om dierenwelzijn te kunnen garanderen.

Varkens in Nood heeft de afgelopen 3 maanden alle aanbiedingen van gangbaar vlees, biologisch vlees en vleesvervangers geïnventariseerd. In deze periode is het aantal verantwoorde aanbiedingen gedaald van 10% naar 8%. Van deze verantwoorde aanbiedingen was 3% biologisch vlees en  3% vleesvervangers. Het tussensegment vlees (zoals Beter Leven een of twee ster, scharrel, Milieukeur Varkensvlees en Volwaard kippen) is 2% (was 5%).

De meeste aanbiedingen, meer dan de helft, betrof varkensvlees (zowel gangbaar als biologisch). De hoogst gemiddelde korting is gegeven voor kip.

De hoogste korting werd gegeven door Dirk van de Broek met maar liefst 71% voor 250 gram slavinken. Ook Super de Boer knalde met een korting van 51% voor een kilo kippenbouten. Hans Baaij, directeur van varkens in Nood: ‘Kortingen zoals deze zijn idioot. Ons goedkoop stukje vlees wordt betaald door de kippen, varkens en koeien die een vreselijk leven hebben. Het wordt tijd dat consumenten en supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en gewoon betalen voor normale leefomstandigheden’.

Dirk van de Broek en Albert Heijn hebben in de meetperiode vrijwel iedere week biologisch vlees, tussensegment vlees of een vleesvervanger in de aanbieding. Vomar en Jumbo zijn de achterblijvers met slechts 2 en 3 weken een verantwoorde aanbieding.

Eerder is de monitor uitgebracht in december 2008, april 2009, januari 2010 en augustus 2010.

Het gehele rapport is te vinden op www.varkensinnood.nl

Deel dit artikel