Nieuw succes anti-castratiecampagne Varkens in Nood: groothandel Makro overstag

Standaard afbeelding

Metro Cash & Carry Nederland, de moederorganisatie van Makro, heeft na aanhoudende druk van Stichting Varkens in Nood laten weten te stoppen met de inkoop van vlees van gecastreerde varkens. Makro is de 16e vleesverkoper op rij die stopt.

Varkens in Nood voert sinds begin 2008 een succesvolle campagne tegen het castreren van beren (mannelijke varkens).  De stichting zet vleesverkopers onder druk met de dreiging van juridische stappen als de inkoopeisen niet worden aangepast. In de afgelopen twee jaar zijn onder andere Aldi, Lidl, jumbo en Super de Boer overstag gegaan. Albert Heijn en C1000 werden gedagvaard, de supers gingen daags voor de zitting overstag. In 2010 ging Van der Zee Vleesgrootverbruik, huisleverancier van Hanos, als eerste horecagroothandel om.

Castratie van beren is onnodig en wreed. Varkens in Nood zal de achterblijvers sommeren bovenstaand voorbeeld te volgen. Weigeraars kunnen een dagvaarding verwachten.

Binnenkort zal 80% van het varkensvlees dat in Nederland via de supermarkten verkocht wordt afkomstig zijn van ongecastreerde varkens. Hiermee loopt Nederland voorop in de wereld. In andere landen is de discussie nog niet verder gekomen dan de vraag of de castratie onder verdoving plaats moet vinden. Varkens in Nood heeft haar campagne inmiddels uitgebreid naar België.  De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst is daar als ambassadeur van de stichting een campagne tegen castratie begonnen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie neem contact op met Hans Baaij, stichting Varkens in Nood:  06 26676868

Deel dit artikel