Jumbo zet stijgende lijn voort

VarkensvleesMonitor maart

Supermarkten beloven al jaren over te stappen op varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk. Om te controleren of de supermarkten hun beloften nakomen meet Varkens in Nood iedere maand hoeveel varkensvlees in de Nederlandse supermarkten het Beter Leven Keurmerk heeft. Dit zijn de belangrijkste resultaten van maart.

Jumbo zet stijgende lijn voort; nieuwkomer Hoogvliet scoort slecht

  • Het totale aanbod in de supermarkten van varkensvleesproducten met Beter Leven Keurmerk is in de afgelopen maand nagenoeg gelijk gebleven.
  • Het Beter Leven aanbod bij Jumbo is voor de tweede opeenvolgende maand sterk gestegen. Tussen januari en maart steeg het aanbod met ruim 70%.
  • In de telling van deze maand zijn Hoogvliet, Deen, Spar en Coop voor het eerst meegenomen. Van de nieuwe supermarkten presteert Hoogvliet bijzonder slecht. Slechts 10% van de varkensvleesproducten is voorzien van het Beter Leven keurmerk.
Telling maart 2016

Waarom een VarkensvleesMonitor?

De VarkensvleesMonitor laat zien welke supermarkten veel of juist weinig Beter Leven Keurmerk in hun assortiment hebben en of ze progressie boeken. Voor de varkens is dit vanzelfsprekend belangrijk omdat het Beter Leven Keurmerk hen een minder ellendig leven biedt.

Het Beter Leven Keurmerk

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming maakt het mogelijk om dierlijke producten te herkennen die met meer oog voor dierenwelzijn zijn geproduceerd. Met een sterrensysteem wordt aangetoond of de dieren een goed leven hebben gehad. Hoe meer sterren, hoe beter het leven van de varkens was.

Lees meer:
VarkensvleesMonitor

Deel dit artikel