Aanbod varkensvlees met keurmerk stijgt met slechts 1%

12 juli 2018
Varkensvlees Monitor

In Nederlandse supermarkten is het marktaandeel van varkensvlees met het Beter Leven keurmerk in het tweede kwartaal van 2018 gestegen naar 72%. Dit is een stijging van 1% ten opzichte van het eerste kwartaal, en 6% ten opzichte van juni 2017.

Voornaamste conclusies Varkensvleesmonitor juni 2018

  • Bij ALDI is het aanbod vers varkensvlees met het Beter Leven keurmerk sterk gegroeid: van 80% naar 92%. Hierdoor komt ALDI op plaats 8 de top 10 binnen. Wat betreft vers vlees vindt ALDI alleen AH voor zich (93%).
  • Albert Heijn blijft op plek 1 staan met 79% varkensvlees met Beter Leven Keurmerk. Ten opzichte van twaalf maanden geleden is de groei bij deze supermarkt gestagneerd: eind juni 2017 scoorde AH ook 79%.
  • In tegenstelling tot Albert Heijn is het aanbod bij Spar en Hoogvliet wel sterk gegroeid het afgelopen jaar, met respectievelijk 27% en 28%.
  • Deen heeft het hoogste percentage diepvries-varkensvleesproducten met Beter Leven keurmerk in het assortiment (11%); vijf supermarktketens hebben nog geen enkel product in de diepvries met keurmerk.
  • Het aanbod varkensvlees met Beter Leven keurmerk is bij Hoogvliet gestegen van 6% in juli 2016, naar 76% in juni 2018. In mei 2017 was Hoogvliet nog hekkensluiter, nu staat de supermarktketen op plek 2.
Grafiek
Ontwikkeling per productgroep, 2016-2018
Deel dit artikel

Oh nee, een pop-up!

Geloof ons, wij houden er ook niet van.
Maar als zelfstandige stichting zijn we volledig afhankelijk van particuliere donaties.

Dertien miljoen varkens in de intensieve veehouderij hebben ook jouw hulp nodig.

Ja, ik help de varkens

Nee, bedankt (ik ben al donateur)