Albert Heijn verwijdert reclame over ‘scharrel’varkensvlees na klacht

biologisch gehouden varken
Slechts 4 procent van de varkens die voor Albert Heijn gehouden wordt, komt buiten en kan scharrelen. Zoals dit biologisch gehouden varken (3 sterren Beter Leven keurmerk).

Albert Heijn verwijdert een misleidende reclame voor varkensvlees uit al haar filialen. Dat verklaart het bedrijf naar aanleiding van de klacht die Varkens in Nood indiende bij de Reclame Code Commissie. Volgens een winkelreclame van Albert Heijn ‘scharrelen hun varkens sterren bij elkaar’. In realiteit komt 96 procent van die varkens nooit buiten. Wij hebben de klacht inmiddels ingetrokken.

Varkens scharrelen sterren bij elkaar

Een oplettende winkelaar deelde met ons een foto van een reclame die zij tegenkwam in een filiaal van Albert Heijn. Op de reclame boven het vleesschap stond: ‘Onze varkens scharrelen sterren bij elkaar’. Naast die tekst stonden foto’s van varkensvlees en het logo van het Beter Leven keurmerk. Albert Heijn verkoopt echter bijna alleen maar (96 procent) varkensvlees met slechts één ster van het Beter Leven keurmerk.

Die varkens komen nooit buiten en kunnen niet scharrelen. Ze leven in betonnen stallen, zonder stro of aarde om in te wroeten. Moedervarkens staan weken achtereen opgesloten in een krappe kooi waarin ze zich niet kunnen omdraaien.

Misleiding van de consument

Klanten van de Albert Heijn worden door de reclame op het verkeerde been gezet. Daarom dienden wij een klacht in om de Reclame Code Commissie te vragen deze reclame af te keuren.

Het bleek niet nodig om een oordeel van de Reclame Code Commissie af te wachten. Albert Heijn liet weten dat de reclame – na een eerdere klacht – al weg had moeten zijn. Het bedrijf heeft na onze klacht direct een intern bericht rondgestuurd waarin alle winkels wordt opgedragen te controleren of deze uiting nog in de winkel aanwezig is, en zo ja, om deze per direct te verwijderen en te vernietigen. Varkens in Nood kreeg inzage in dit bericht.

Klacht ingetrokken

We zijn tevreden met de reactie van Albert Heijn en zien geen reden de klacht door te zetten.

We blijven scherp op de uitingen van supermarkten. Steeds meer mensen maken zich hier zorgen om de dieren in de vee-industrie, maar supermarkten blijven consumenten misleiden. Dat is onacceptabel en houdt het dierenleed in kale betonnen stallen in stand.

Wil je op de hoogte blijven van onze campagnes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen varkens achter gesloten staldeuren. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!

Oh nee, een pop-up!

Geloof ons, wij houden er ook niet van.
Maar als zelfstandige stichting zijn we volledig afhankelijk van particuliere donaties.

Dertien miljoen varkens in de intensieve veehouderij hebben jouw hulp nodig.

Ja, ik help de varkens

Nee, bedankt (ik ben al donateur)