Ook McDonald's Duitsland weg bij slachthuis Gosschalk

varken in slachthuis Gosschalk
Slachthuis Gosschalk kwam eerder dit jaar onder vuur te liggen nadat wij undercoverbeelden naar buiten brachten van structurele dierenmishandeling.

De undercoverbeelden van Varkens in Nood kostten slachthuis Gosschalk veel grote klanten. Vandaag werd bekend dat ook McDonald’s Duitsland geen zaken meer doet met het in opspraak geraakte slachthuis. Wij deden onderzoek naar de Europese klanten van het exportslachthuis en ontdekten dat Gosschalk veel vlees leverde aan de OSI-Group. Dit bedrijf is de belangrijkste leverancier van de 1.480 filialen van McDonald’s in Duitsland. Na het zien van de beelden besloten zowel de OSI-Group als McDonald’s Duitsland om de banden met Gosschalk te verbreken. 

Klanten lopen weg

Slachthuis Gosschalk kwam eerder dit jaar onder vuur te liggen nadat wij undercoverbeelden naar buiten brachten van structurele dierenmishandeling. Na het zien van de schokkende beelden, beëindigden veel klanten de samenwerking met het slachthuis. Dat McDonald’s Nederland geen zaken meer deed met Gosschalk was al eerder bekend maar nu blijkt dat ook McDonald’s Duitsland is gestopt met de inkoop bij Gosschalk. Dat is een flinke aderlating voor het omstreden slachthuis; Gosschalk leverde een hoop vlees aan de hamburgerketen.

Undercoverbeelden Varkens in Nood

De undercoverbeelden van Varkens in Nood veroorzaakten veel ophef in juli van dit jaar. Een van onze medewerkers was in dienst getreden bij Gosschalk en maakte daar een maand lang opnames van de uiterst dieronvriendelijke praktijken in het slachthuis. De beelden werden breed opgepakt door de media en veroorzaakten ook in Den Haag de nodige ophef. Slachthuis Gosschalk werd diezelfde week nog voor onbepaalde tijd gesloten door demissionair minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Eind augustus mocht het slachthuis weer open, maar het staat sindsdien onder streng toezicht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Meer aandacht voor dierenleed

Slachthuizen leken zich tot voor kort weinig aan te trekken van de kritiek van dierenbeschermingsorganisaties. Het is fijn om te merken dat dierenleed inmiddels ook op de agenda staat bij een hamburgerketen als McDonald’s. De angst om grote klanten te verliezen, draagt hopelijk bij aan een verhoogde aandacht voor dierenwelzijn in slachthuizen.

Wil jij ook een einde aan de overtredingen in slachthuizen? Teken de petitie voor verplicht en onafhankelijk cameratoezicht in alle Nederlandse slachthuizen!

Deel dit artikel